DN-bokhandeln i linje med tiden
När DN startar en ”egen” nätbokhandel (samarbete med Adlibris) funderar de faktiskt genast själva över huruvida det verkligen är lämpligt:
– Satsningen påverkar inte vår recensionsverksamhet. Integriteten är väsentlig. Det redaktionella materialet och bokförsäljningen är två helt separerade saker – vilket är viktigt att det förblir, säger Maria Schottenius.
Tråkigt nog uppmärksammas genast ett problem: den egna politiska redaktörens bok ges topplacering i nätbokhandeln utan att åtnjuta samma placering på Adlibris. Från bokhandelssidan börjar diskussionerna om huruvida de bör stöda DN genom att annonsera i tidningen eller om det bara är att kasta pengar i sjön.
Jag håller med om att tidningar på det här sättet kan hjälpa sina läsare och tjäna pengar på det, något som ligger i tiden. Något jag uppmärksammat med The Guardian, precis som Maria Schottenius tydligen har, är att de dels har bokklubb och dels publicerar böcker själva. De säljer böckerna till exempel genom annonsering i den egna tidningen och ger rabatter till läsare med ”medlemskort”. Jag håller också med om att det gör det omöjligt (och onödigt) för bokhandeln att annonsera i tidningen – något de ändå säkerligen endast gjort i begränsad skala. Förlagen kan naturligtvis fortsätta annonsera – kanske till och med med bättre resultat?
Man kan ju förresten tänka sig att om ALLA böcker som finns till försäljning i Sverige (eller enligt uppgift två miljoner titlar) finns i DNs nätbokhandel så borde inte det påverka den egna recensions- och rekommendationsverksamheten. Det hade nog varit större problem med integriteten om de bara haft egen bokklubb och egen förlagsverksamhet.
Kommentera