David Bismark

David Bismarks blogg om bokbranschen och sociala media

Akademibokhandeln och utbudet

leave a comment »

I senaste DJtv pratar Daniel och Johanna om de förändringar som Akademibokhandeln berättat om i Svensk Bokhandel. Johanna köper uteslutande sina böcker i den fysiska bokhandeln och hon drar den logiska slutsatsen att om Akademibokhandeln, som en av Sveriges största bokhandelskedjor, väljer att lägga ner butiker och gallra kraftigt i sitt sortiment (eftersom man inte anser sig ha råd att sälja smala titlar) kommer hon ha mindre att välja på.

Som förläggare håller jag absolut med. Vi är ett litet förlag och jobbar uteslutande med små upplagor av böcker som utan tvekan har existensberättigande även om de inte säljer 100 000, 10 000 eller ens 1 000 exemplar totalt. Akademibokhandeln skickade för några månader sedan ett kontrakt till oss som skulle styra deras centrala inköp av våra titlar. Detta kontrakt, som uppmärksammats i Svensk Bokhandel, är skrivet som en lista på allt vad Akademibokhandeln någonsin kan önska sig – till exempel två års returrätt, rabatt även på enstaka exemplar och tre månaders betalningsvillkor.

Jag ringde upp ansvarig på Akademibokhandeln och frågade hur små förlag ska kunna arbeta under de premisserna. Han tyckte att kontraktet som det cirkulerats bara var en startpunkt för en diskussion. Som om små förlag har möjlighet att förhandla med Akademibokhandeln!

Written by David Bismark

2008-12-03 den 12:12

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: