David Bismark

David Bismarks blogg om bokbranschen och sociala media

Det stora förlaget

leave a comment »

Vilka egenskaper har ett stort förlag? I mitt tidigare inlägg introducerade jag de tre typerna av förlag och ett företag och nu börjar vi med att, mycket översiktligt, titta på vad ett stort förlag är och hur det beter sig.

1. Förutsättningar

Det stora förlagets förutsättningar är mycket goda – det har ett välkänt namn och en stor företagsapparat där de anställda är väl bevandrade i branschen och del av dennas elit.

2. Anseende

Ett välkänt namn är guld värt. Många böcker köps av inköpare och bibliotekarier enbart på förlagsnamnet.

3. Utgivning

Det stora förlaget ser helt klart på sin utgivning som något som skänks läsarna från ovan. Detta är naturligtvis för att de har de mest välkända författarna och den största spridningen (båda resultat av den egna marknadsföringsmaskinen).

Det stora förlaget ser naturligtvis de egna försäljningssiffrorna som en indikation på att de ger läsarna exakt vad de vill ha. Men till hur stor utsträckning är det så att på grund av det välkända namnet, den stora spridningen och den mäktiga marknadsföringsapparaten blir förlagets utgivning dominerande på marknaden oberoende av kvalitet? I dessa fall är det ju inte så att man uppfyller ett önskemål utan snarare att man dikterar vad som skall läsas.

4. Förväntningar

Det stora förlaget förväntar sig att det inarbetade sättet att fungera skall fortsätta göra det och jag är övertygad att den oförmåga att hantera en ny informationstidsålder som musikbranschen visat också gäller det stora förlaget. När den egna exemplarförsäljningen hotas kommer också de stora förlagen vilja använda tvingande medel (såsom IPRED) för att skydda den istället för att anpassa sig till ett nytt klimat.

5. Organisation

Organisationen i det stora förlaget är massiv och centraliserad, inarbetad, rigid, klickig och elitistisk.

6. Anspråk

Totala: det som inte ges ut av det egna förlaget eller liknande stora förlag är skräp.

7. Framtid

Jag tror att det stora förlaget bör vara oroligt eftersom det så kraftigt förlitar sig på en modell som i flera fall, till exempel med musikindustrin, visat sig vara svår att upprätthålla i det nya informationssamhället. Jag tror att smalare utgivning i mindre upplaga har en framtid och det stora förlagets oförmåga att få lönsamhet i smal utgivning i liten upplaga hoppas jag kommer vara ett problem.

Written by David Bismark

2008-12-02 den 11:12

Publicerat i Förlagsvärlden

Tagged with ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: