David Bismark

David Bismarks blogg om bokbranschen och sociala media

Granska andras kommentarer utmärkt affärsidé

with one comment

Deras upplägg är inte helt nytt men Interaktiv Säkerhet har i dagarna kommit på tapeten eftersom flera stora publicister, till exempel Expressen och SvD, valt att lägga ut modereringen av besökarnas kommentarer till företaget.

En alldeles utmärkt affärsidé tycker jag – jag önskar att jag kommit på den först. Sajtägare kan säkerligen spara oerhörda pengar på att outsource:a den här typen av verksamhet (det verkar som att väldigt många varit engagerade). Företaget som säljer modereringstjänsterna har inte bara economy of scale (tydligen ”stordriftsfördel” på svenska) att dra fördel av utan kan, med moderering som huvudsaklig verksamhet, också använda tekniska hjälpmedel för att ytterligare göra jobbet smidigare och billigare.

Huruvida det också blir bättre är svårt att säga. En kommentar på Expressenbloggen jag länkar till ovan skriven av Hasta Manãna skriver att en kommentar tagits bort av skäl som är uppenbara om det är en maskin som granskat den:

försökte skriva ett svar på ett inlägg igår där en katt kramade en hund, att det finns hopp då man ser att djuren kan samsas fast det är int-eraci-al (stavade juh fel…och bindestrecken var inte därdet skulle juh vara intra ras ialla fall)

På SvD-bloggen länkad ovan skriver Martin Jönsson (SvD.se-chef):

Vi kommer att ha en regelbunden dialog med dem om var gränserna går för vad som kan publiceras. Vår generella linje är att vi vill ha en livaktig, men vårdad diskussion, med så många röster som möjligt. Det vi rensar bort är bland annat sådant som kan vara kränkande för berörda personer, obsceniteter, nonsensinlägg och spam.

…men jag tror det är omöjligt. Interaktiv Säkerhet och andra företag som erbjuder den här tjänsten ser som sin affärsidé att åstadkomma en vinst genom att göra arbetet med automatiserade processer. Om människor är involverade kan jag bara se att de är det som allra hastigast. I och med att en enda kommentar som ”slinker igenom” med en tvetydigt innehåll reflekterar dåligt på det modererande företaget finns också ett mycket starkt incentiv att hellre ta bort för mycket än för lite.

Written by David Bismark

2008-12-03 den 00:12

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] en kommentar » När jag igår läste en del om hur modereringen av kommentarer centraliseras gick tankarna genast till tekniska lösningar för att motverka de negativa effekterna (närmast […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: