Valet man har när man aggregerar och filtrerar
Hemma hos oss är radion inställd på stationen Lugna Favoriter eftersom vi tenderar att lyssna på radio när man gärna vill ha lugn musik, till exempel till frukosten. Min fru och jag börjar förvisso bli heligt trötta på att stationen spelar samma låtar om och om och om igen (men det är för jobbigt att ändra radions inställning) och nu slog det mig vad det val är som man har som aggregatör eller filtrör, alltså hur man kan positionera sin ”media outlet”.
Jag har raljerat litegrand om hur Akademibokhandeln gör sig själv helt redundant genom att sluta hjälpa kunderna hitta intressanta böcker och istället koncentrera sig på att sälja samma dravel som precis alla andra.
Detsamma med Lugna Favoriter. Istället för att hjälpa kunder/lyssnare att upptäcka ny musik i den genre som de är intresserade av så spelar man om och om och om igen samma låtar (Purple Rain, I Know Him So Well plus några till) och gör sig sålunda redundant. Vad man naturligtvis borde göra är att använda sin expertis inom genren lugn musik och göra ett nytt urval och hjälpa lyssnarna till en ny, intressant musikupplevelse inom kategorin.
Precis som Akademibokhandeln inte borde sluta sälja speciella/intressanta/ovanliga böcker utan istället specialisera sig på att göra det.
Kommentera